yurd


yurd
آنا یوردوم آذربایجان

Main My profile designer
در باره ي ما

در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک نهفته است . در ایران مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بسیارند مذهبی و غیر مذهبی . غربگرا و اسلامگرا چپگرا و راستگرا آیا شما هم خود را طرفدار دموکراسی و حقوق بشر میدانید ؟ آیا به هموطنان غیر فارس همان حقوقی را قائل هستید که برای فارسی زبانان؟ از جمله حق تحصیل به زبان مادری ؟ حق مشارکت در حاکمیت برابر با فارسی زبانان چه ؟؟ و حق تعیین سرنوشت چه ؟ تعارف ها را کنار بگذاریم . دموکراسی فقط و فقط زمانی خوب است که به نفع ما باشد و لا غیر. در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک حکومت میکند. آذربایجان مهد پاک ترین ، نجیب ترین ، شریف ترین و آزاد ترین مردمان گیتی آذربایجان تجلیگاه بابک ، سردار و سالار ملی و صمد بهرنگی ، حیدر عمو اوغلو ، چهرگانی، پیشه وری ، شهریار آذربایجان سرآغاز ظهور زرتشت آذربایجان سخن میگوید: مردم شریف ایران هموطنان عزیز از پگاه انقلاب کبیر مشروطیت تا به امروز نیروهای عدالت طلب و آزادیخواه کشورمان کوشیده اند تا آزادی وعدالت را بر جامعه حاکم کنند و یکایک شهروندان ایران را در دستیابی به جمیع حقوق اجتماعی و فردی خود یاری نمایند. ملت ما در طول تاریخ شاهد استبداد شاهان خودکامه بسیاری بوده است که برای بقای قدرت خود به هرجنایتی دست یازیده اند اما تجربه مکرر نوع بشر این است که ظلم ماندنی نیست. انقلاب ضد سلطنتی سال 57 گویای این تجربه برای برپایی جمهوریت و مردمسالاری بود. اکنون اگرچه قریب به ربع قرن ازآن تاریخ پر شکوه وحماسی می گذرد ، اما پرسش اساسی ما این است: آیا ملت ایران به آرزوهای ملی خود رسیده اند؟! بیقین شناسایی و تحلیل اشتباهات و ضعفهای گذشته به چراغ راهنمایی ، برای جنبش نوین مردم سالاری ملت ایران تبدیل خواهد گشت. به نظر می رسد مهمترین دلیل عدم توفیق ما در برقراری نظامی دمکراتیک ، نداشتن تعریفی صریح ازمفهوم دموکراسی و طلب آن به مثابه امری انتزاعی وهمچنین عدم توجه به ضرورتهای عینی مردمسالاری درشکل گیری رویکردهای کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و قومی و مذهبی کشورمان بوده است . در چنین شرایطی ارایه تصویری واضح از ضروریات مردمسالاری و اوصاف جمهوریت ، می تواند به شناخت بیشتر نیروهای آزادیخواه و دمکرات از همدیگر و اتحاد و همکاری این نیروها در راستای حصول به نظام مطلوب اکثریت در کشور کمک نماید. ما امضا کنندگان ذیل بعنوان جمعی از پژوهشگران ، اندیشمندان ، نویسندگان ، دانشگاهیان ، شعرا ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی آذربایجان با حمایت از تلاشهای سایر هموطنان برای ایجاد جبهه فراگیر دمکراسی خواهی ، دیدگاههای خود را در مورد محورهای عمده واهداف اصلی حرکت آزادیخواهانه ملت ایران به شرح زیر اعلام میداریم: 1- نخستین و برترین ضامن تحقق خواسته های ملی ، گذار به سیستمی مردمسالار بر اساس اصول شناخته شده جمهوریهای دموکراتیک و تضمین حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمایم آن می باشد. 2- با توجه به تنوع قومی و وسعت جغرافیایی و نیز سابقه تاریخی کشورمان حرکت به سوی برقراری نظام فدراتیو در ایران ا مری اجتناب ناپذیر است. طی یکصد سال اخیر، وجود اصول مشهوری چون انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز شوراهای اسلامی در قوانین اساسی دوران مشروطه و جمهوری اسلامی گویای ضرورت ایجاد نظام فدرال در ایران است که طی دو سال اخیر نیز تحت عنوان طرح ده ایالتی شدن ایران بنحو فزاینده ای بر اهمیت آن افزوده شده است. 3- تعریف و قانونمند کردن حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شهروندان و برابری آنها در همه زمینه ها ضامن سلامت و پایداری جمهوری است . لذا انتساب به هیچ مرام ، فکر ، نژاد و مذهبی موجب برتری و مشروعیت نیست واز نظر ما تنها منبع مشروعیت رای اکثریت ملت است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به منصه ظهور می رسد. 4- با نظر به اینکه ایران کشوری کثیرالملله ا ست و در سراسرجغرافیای پهناور آن در طول تاریخ زبانهای شناخته شده پرتکلم و مستقلی چون ترکی ، فارسی ، عربی ، کردی ، ترکمنی وبلوچی رایج بوده است لذا پذیرش سریع و اجرای شفاف اصل بدیهی تحصیل به زبان مادری در همه سطوح تحصیلی امری ضروری می باشد. 5- با توجه به اینکه همه زبانها و لهجه ها ونیز مواریث فرهنگی جزء ثروتهای عظیم معنوی ایران محسوب می گردند لذا ایجاد شرایط مناسب برای بقا و بالندگی همه زبانها و لهجه های رایج در ایران ونیز حفاظت و ترمیم یادگارهای فرهنگی بدون اعمال هر گونه تبعیض از خواسته های ماست . 6- برای تکریم مقام انسانی زن در جامعه - بعنوان نیمی از شهروندان - پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض از زنان وملحقات آن ضروری است. 7- برای تداوم و صیانت از دموکراسی ، توسعه پایدار علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور اجتناب ناپذیر می باشد. ما خواستار حق بهره مندی برابر همگان از امنیت ،آموزش و پرورش ، رسانه های عمومی ، بهداشت ، اشتغال ، مسکن و سایر امکانات رفاهی هستیم. 8- محیط زیست و تنوع زیستی و گنجینه ژنتیکی ایران از مهمترین ثروتهای ملی است . ما خواستار ترمیم خسارات وسیع دهه های اخیر به محیط زیست وصیانت از این ثروت گرانبهای ملی هستیم. 9- از نظر ما محور قرار گرفتن تامین منافع ملی و تنظیم مناسبات هارمونیک در عرصه بین المللی به منظور تقویت دوستی میان ملتها و نیزگسترش صلح جهانی ضامن امنیت و پیشرفت ملی است. ما معتقد به پیگیری مطالبات از راههای مسالمت آمیز هستیم ، از نظر ما شیوه های مختلف مقاومت مدنی همچون تحصن ، تجمع ، راهپیمایی ، اعتصاب و تقاضا برای برگزاری رفراندوم حق ذاتی ملت برای رسیدن به مطالبات خویش می باشد معتقد هستیم که حذف یا بی توجهی به هریک از موارد فوق باعث سلب اعتماد گروههای وسیعی از مردم و احیانا جبهه گیری آنان در مقابل همدیگر و نهایتا به هدر رفتن نیروها و به تاخیر افتادن روند رشد جامعه ایران خواهد شد. امیدورایم کلیه نیروهایی که صادقانه میکوشند تا در رشد وتعالی جامعه سهمی داشته باشند با تحلیل و بررسی واقعبینانه ویژگیها و معضلات جامعه ایران و روند تحولات منطقه و نهایتا ارایه طریق جهت تحقق مسالمت آمیز اهداف فوق در مسیر حرکت مردم ایران راهگشایی کنند. باشد که در جنبشها و حرکات اجتماعی خویش بتوانیم با داشتن چشم اندازی روشن از دموکراسی و درک صحیح از معضلات جامعه به پی ریزی شالوده کشوری پیشرفته و سرافراز و با شهروندانی آزاد و برابر موفق گردیم. جمع یاز فعالین سیاسی-مدنی و نویسندگان آذربایجان 7 تیر 1382 برابر با 28 ژوئن 2003
پيوند روزانه
وام های بانکی
شامان پیام آور بیداری و رهای
پس کوش؟
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تـــــهران مــــرکــــزی
تبریزیم
توران
اطلاعات دانشجویی
آزاد تورک
آنا یوردم آذربایجان
عشق من توران
تورک شامان
توران آذربایجان
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
:: تمام پيوندها ::
جستجو در سايت
"لطفا از کلمات کليدي براي جستجو استفاده کنيد !!!


طراح قالب

Www.LoxBlog.Com
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3

 

7-شناخت اينكه وضعيت مشاركت سياسي اقليتهاي قومي در ايران در چه سطح و وضعيتي است، نيازمند يك مطالعه علمي است اما اجمالا” و با يك نگاه سطحي ميتوان مسئله را در دو بعد قانوني و واقعي بيان داشت: در قانون اساسي كشور در اصول متعدد از اقليتهاي قومي نام برده شده است.

 گاه به صراحت و گاه تلويحا”. از جمله در اصول سوم، ششم، هشتم، بيستم، بيست و ششم، بيست و هفتم، چهل و يكم، مواردي كلي در مورد حقوق هموطنان مطرح شده است كه شامل اقليتها نيز ميشود همانند مشاركت در اداره امور، تاكيد بر حفظ كرامت و ارزش والاي انسان، امر به معروف و نهي از منكر، برابري حقوق انسانها، فارغ از فرهنگ و زبان و نژاد، تساوي حقوق زن و مرد، آزادي شركت در احزاب و اجتماعات، تابعيت ايراني و امثالهم. در اصول دوازده، سيزده، پانزده، پنجاه و يك و شصت و چهار نيز مشخصا” از اقليتهاي مذهبي، ديني و زبانهاي محلي و قومي و نيز تعيين تعداد نماينده اقليتهاي ديني در مجلس نام برده شده است.

توجه به حق تدريس زبانهاي محلي و قومي در مدارس و آزادي آن در مطبوعات و رسانههاي گروهي و نيز آزادي انجام مراسم مذهبي و ديني در چارچوب مذهب و دين آنان در محلهايي كه اكثريت با آنهاست، در احوال           و تعليمات ديني مهمترين تاكيدهاي قانوني اساسي در مورد اقليتهاي قومي و ديني و مذهبي است.

در اصول مربوط به شوراهاي شهر و روستا نيز به الزام استانداران به رعايت تصميم شورا در حد اختيارات آنها (كه خيلي وسيع نيست و تقريبا” از مشاركت در مسايل سياسي محرومند) اشاره شده است.

در واقعيات جامعه نيز مشاهده ميشود اقليتهاي قومي به دليل اقليت بودن در مراكز سياست گذاري و قوه مقننه از اختيار مهمي براي تصميم گيري در موارد مربوط به خود برخوردار نيستند.

 اقليتهاي ديني و مذهبي از احراز پستهاي رهبري، رياست جمهوري و قوه قضائيه محروماند. در عمل حتي يك وزير، معاون وزير، رئيس سازمان يا استاندار از ميان اقليتهاي قومي با تفاوت مذهبي وجود ندارد. در مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان، شوراي بازنگري قانون اساسي، شوراي عالي امنيت ملي، شوراي انقلاب فرهنگي و روساي دانشگاهها حتي يك نفر از اقليتهاي قومي با مذهب غيرشيعي وجود ندارد.

 از باب نهادهاي مدني، حزب مستقل وابسته به اقليتهاي قومي با هدف دفاع از حقوق اقليت ها در هيچ منطقهاي رسميت نيافته است.

 نشريات محلي وابسته به اقليتها نسبت به كل كشور قابل توجه نيست. حتي يك نشريه وابسته به اقليتها در سطح ملي وجود ندارد. حتي يك نفر از اقليتهاي قومي با مذهب غير شيعي در ميان سفرا و نمايندگان ايران در ساير كشورها وجود ندارد.

8-با نگاه اجمالي به وضعيت اقليتهاي قومي در كشور موانع عديدهاي سر راه مشركت فعال و موثر آنان در فرآيند تصميم گيري ملي و محلي به چشم ميخورد از جمله:

- در قانون اساسي به مسئله اقليتهاي قومي توجه عميق نشده است.

 آن مقدار از مواردي كه تحت عنوان اقليتهاي قومي مورد اشاره قرار گرفته است، فاصله بسياري دارد با آنچه كه در حقوق بين الملل براي اقليتها قايل شدهاند.

در نهادهاي مهمي چون مجمع تشخيص مصلحت، شواري نگهبان، شواري بازنگري قانون اساسي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و امنيت ملي، شوراي سياست گذاري صدا و سيما و امثالهم اقليتها هيچ نقشي ندارند.

- در واقعيتهاي جامعه نيز آنچه مشهود و عيان است، علاوه بر آنچه طبق قانون اساسي و در مواردي سياستها و خط مشيهاي رسمي كشور درج شده است، براساس خط مشيهاي تلويحي و نانوشته، عملا” اقليتهاي قومي كرد، بلوچ و تركمن و نيز اقليتهاي ديني از فرصت برابر با ساير هموطنان در احراز مقامهاي عالي و مهم و حتي عضويت در برخي سازمانها و ارگانها محروم هستند. نگاهي به تعداد و روند عضوگيري اين اقليتها در  نيروهاي نظامي وانتظامي و وزارت اطلاعات و سازمانهاي گزينشي و نظارتي عمق تبعيض را مشخص ميكند.

- از آنجا كه تعريف مشخص از اقليتهاي قومي در قوانين و حتي مراكز علمي و سياسي كشور، ارايه نشده است، غالبا” اقليتهاي مذهبي جداي از اقليتهاي قومي مورد توجه قرار ميگيرند در حاليكه، طبق نظر منابع حقوق بينالملل و از نظر علماي مربوطه، اقليت قومي داراي ويژگيهايي است كه مذهب هم بخشي از آن به شمار ميرود.

براساس تعريف علماي انسان شناسي قوم، آن گروه انساني است كه فرهنگ خاص خود دارد و كيست انكار كند مذهب بخشي از فرهنگ هر گروه انساني است، و قوميت به خودآگاهي سياسي گروههاي مختلف زباني، مذهبي و نژادي در يك سرزمين نسبت به هويت خود تعبير شده است (آشوري، 15 و 40).

 اقليتهاي قومي كرد، بلوچ و تركمن شديدا” مورد تبعيض، يعني رفتاري كه ناقص اصل تساوي انسانها و كرامت انساني آنهاست (ترنبري87) قرار دارند و اگر تبعيض نژادي را هر گونه تمايز، انحصار، محدوديت يا ترجيح براساس رنگ، نژاد، نسب يا منشاء اصالت قومي يا ملي كه سبب نقص حقوق بشر و آزاديهاي اساسي در زمينه فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي و ساير زمينههاي حيات اجتماعي ميشود (ترنبري، 89) تعريف كنيم، در موارد متعدد اين تبعيض نسبت به اقليتهاي قومي كرد، بلوچ و تركمن ايراني مشاهده ميشود.

-    تلاش براي غير سياسي كردن مقوله اقليتهاي قومي از ديگر موانع حل مسئله اقليتهاي قومي است. كما اينكه در همايش ”سياستها و مديريت برنامه ريزي رشد توسعه در ايران“ كه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برگزار ميشود، مقوله مشاركت اقليتهاي قومي در كنار مشاركت زنان و جوانان بعنوان زير بخش توسعه اجتماعي مطرح شده است (روزنامه ايران، 8 آبان 82) كه يا ناشي از عدم آگاهي از جايگاه اقليتهاي قومي ويا از سر غرض و تعمد است.

در هر حال مادام سياست گذاران نظام و حكومت، مقوله اقليتهاي قومي كشور را با آن ويژگيهاي مشخص تاريخي و فرهنگي بعنوان مقولهاي سياسي تلقي نكنند، امكان برنامه ريزي و سياست گذاري براي حل آن مشهود به نظر نميرسد. البته اين نقيصه بطور كلي در فضاي سياست گذاري كشور حاكم است كما اينكه در برنامههاي توسعه كشور از درج توسعه سياسي در كنار توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خودداري ميشود كه اين نشان از بي توجهي به اهميت سياست در فرآيند توسعه جامعه دارد.

چگونه ممكن است يك جامعه برنامه توسعه خود را در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي طراحي كند اما از جهت گيريها و سياست غفلت كند. مادام مقوله اقليتهاي قومي به عنوان يك مسئله سياسي در كشور مورد قبول نباشد، طبعا” هيچ اقدامي سياسي براي حل آن انجام نميگيرد.

-    - ساختار حكومت ايران و ميزان تمركز سياسي، اداري كه ناشي از بي توجهي به تركيب جمعيتي كشور و برخاسته از تفكر سنتي رضاخاني است، مانع ديگري در راستاي مشاركت موثر اقليتهاي قومي در فرآيند تصميم گيري ملي و حتي محلي است.

همانطوريكه پيشتر ذكر شد ظاهرا” اين گروههاي جمعيتي در تمام انتخابات (خبرگان، مجلس شورا، رياست جمهوري، شوراها و رفداندوم) حق مشاركت دارند. در عمل نيز اين مشاركت ملحوظ است، اما آنچه قابل تامل است ميزان اثر بخشي اين مشاركت است.

 آيا وجود سه نفر نماينده در مجلس خبرگان و يا حدود 20 نفر نماينده قومي كرد، بلوچ و تركمن در مجلس شورا و نيز حداكثر 10% راي دهندگان به رئيس جمهور مشاركت موثر اين اقليتهادر فرآيند تصميم گيري ملي را امكان پذير ميسازد؟ ارزيابي اين تاثير شايد به سادگي شدني نباشد اما آنچه در عمل ديده شده است، اينان در اين مدت 25 ساله نتوانستهاند حتي يك طرح و لايحه ويژه اقليتهاي قومي را در مجلس به كرسي بنشانند و يا رئيس جمهور را قانع كنند حداقل يكي از وزراء يا معاونين خود را از ميان آنان انتخاب كند. يگانه كانالي كه مشاركت اقليتها آنهم در بعد محلي و نه ملي، را تضمين ميبخشد، انتخاب شوراهاي شهر و روستا است كه متاسفانه به دليل اختيارات غير سياسي و ناچيز شوراها اهميت چنداني ندارد و عليرغم گذشت 5 سال از آغاز اجراي قانون شوراها نتوانسته است انگيزه لازم در ميان اين جمعيتها را به وجود آورد. (3)

ادامه دارد

 




نوشته شده توسط شامان | لينک ثابت |پنج شنبه 12 خرداد 1390برچسب:اقلیت قومی و رویکرد استراتژیک , ایران , اقلیت قومی , ترک , کرد , آذری , بلوچ , ترکمن , توسعه , حقوق بشر , نسل کشی ,|


آخرين مطالب
دلایل فروپاشی یوگسلاوی سابق(2)
جمهوری فدرال سوسیالیست یوگسلاوی و دلایل فروپاشی آن (1)
برد حماسی تراکتور مقابل نفت آبادان ( نفت آبادان 0-1 تراکتور تبریز )
فریاد مظلومیت مردم خوزستان از تریبون مجلس؛
سلطان سلیمان کبیر ( سلیمان قانونی )
حکومت مرکزی و ظرفیتهای اقتصادی آذربایجان
مبارزه منفی در بعد اقتصادی
استثمار آذربایجان
روشنفکران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(بخش پایانی)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(2)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(1)
پرداخت وام اشتغال
فوت سیمین دانشور درروز جهانی زن
محکومیت مجدد ایران به خاطر نقض حقوق بشر
سهم آذربایجان در کتابهای درسی
اعلام نتائج اسکار 2012
مقایسه ی جایگاه و قدرت کنونی ترکیه و ایران از نگاه هرالد تریبون
بحرانی تر شدن وضع حقوق بشر ایران در 2011
ترور معاون مرکز غنی سازی نطنز در تهران
دولت انگلیس با استقلال اسکاتلند موافقت کرد
دهم دسامبر—روز جهانی حقوق بشر
پلورالیسم یا کثرت گرایی سیاسی و ارتباط آن با دموکراسی
مقایسه توسعه انسانی ترکیه و ایران
شعري زيبا ارسالي از يك دوست
كارنامه احمدي نژاد در زمينه توسعه انساني و فساد دولتي
به مناسبت روز جهانی مبارزه باایدز
حمله شديد بسیجبان به سفارت انگليس
ترکها و ایران (5)
ترکها و ایران (4)
ترکها و ایران (3)
ترکها و ایران (2)
ترك ها و ايران ( قسمت اول )
شيطان پرستي و فراماسونري 2
شیطان پرستی و فراماسونری
خدارو شكر ميرحسين رئيس جمهور نشد
ريشه يابي جريان انحرافي
سابقه جنایات ارمنی ها در آذربایجان ومناطق مسلمان نشین
سياست زباني رژيم پهلوي، يكي از عوامل قيام 21 آذر
پيروزي اسلامگرايان ميانه رو در تركيه
پیامدهای اقتصادی کاهش آب دریاچه ارومیه
50 درصد دریاچه ارومیه شوره زار شد
این دریاچه زیبا در حال مرگ است
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک) بخش پایانی
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3
گوشه ازجنايات پهلوي در آذربايجان
اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک)2
مناقشه قره باغ ( بخش پایانی )
آذربايجان در مسابقه موسيقي اروپا اول شد
ریشه یابی مناقشه قره باغ ( 4 )
نقشه ارمنستان بزرگ


موضوعات
تاریخ آذربایجان و ترکان تاریخ معاصر ترکان ایران تبریز معاصر مشروطیت تاریخ باستان ترکان اسطوره های کهن ترکان و آذربایجان تاریخ باستان آذربایجان امپراتوریهای ترکان (بعد ازاسلام ) امپراتوریهای ترکان (قبل ازاسلام) ترکان و جنگهای صلیبی دموکراسی فدرالیسم احزاب سیاسی کثرت گرایی قومی کثرت گرایی دینی حقوق بشر حقوقزن حقوق کارگران زبان و ادبیات ترکی شهریار ادبیات ملی آذربایجان شعر و ادب معاصر ترکی جنبش ملی آذربایجان فاشیسم و نژاد پرستی نازیسم فاشیسم فارس گرا و شووینیسم حزب پان ایرانیست فرهنگ و هنر سیاست داخلی ایران سیاست خارجی ایران روس و ارمنی ارامنه و جنایاتشان روابط روس و ایران روسها بزرگترین دشمن مسلمانان آذربایجان شناسی شهرهای آذربایجان رسانه ها رسانه دولتی ایران و اقوام غیر فارس رسانه ملی ایران و مسلمانان ابتذال در رسانه ملی ایران کانال های خارجی ایرانیان قدرت رسانه ها اینترنت و شبکه های اجتماعی روزنا مه ها و نشریات داخلی عدالت عدالت قومی و رفع تبعیضات عدالت طبقاتی عدالت جنسی فلسفه فلسفه هگل فلسفه نیچه روانکاوی و روانشناسی روانکاوی فروید روانکاوی یونگ روانکاوی پاولف جامعه شناسی و مردم شناسی استبداد استبداد ایرانی استبداد دینی استبداد در گذر زمان جهل و استبداد چرایی تداوم استبداد آموزش و پرورش شعر و ادب معاصر فارسی
پيوند وبلاگ

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش قزل آلا دانلود پایان نامه هوش مصنوعی دانلود پایان نامه گردشگری و تاثیرات آن بر امنیت ملی دانلود طرح توجیهی بلوک سیمانی دانلود گزارش کارآموزی مکانیک اصول ساخت مخازن تحت فشار دانلود پروژه کارآفرینی طرح توجیهی کارگاه تولید اسکاچ دانلود طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی دانلود پروژه کارآفرینی طرح تولید پودر انواع میوه دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید ماکارونی دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید چسب پی وی سی دانلود سوالات آزمون راهنمایی و رانندگی (تمامی سوالات) دانلود آموزش عکاسی . دانلود طرح توجیهی پرورش قارچ دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه سوسیس و کالباس طرح تولید و مونتاژ تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف دانلود بیش از 3000 سوال استخدامی دانلود سوالات مصاحبه استخدامی و گزینش دانلود طرح توجیهی تولید ترانس مهتابی دانلود پروژه امکان سنجی طرح تولید رنگ های صنعتی رزین دانلود طرح توجیهی قالب های صنعتی دانلود کتاب آموزش گرامر انگلیسی دانلود آموزش مهندسی معکوس آموزش بورس از مبدی تا ..... قرعه کشی بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... نرخ ارز ها و قیمت روز سکه و طلا .. ........................................... شرایط پرداخت وام بانکی(دولتی-...) ........................................... نرخ سود کلیه بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... استخدام بانکها( و دیگر موسسات ..) ........................................... ........................................... دموکراسی تنها راه توسعه و رهایی آذربایجان ................................ 21 آذر بیادقیام آذربایجان در21آذر1324 TURAN.................................. وکیل پایه یک و مشاوره حقوقی ... کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
خرداد 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
تير 1390
خرداد 1390
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1384
بهمن 1384
نويسندگان
نويسنده وبلاگ :
شامان
آمار سايت
كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS
لوگوي دوستان
موزيک و کد جاوا

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:







<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 72
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 127650
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

رو پرچم کلیک کنید وبلاگ ترجمه میشود